PENINGKATAN PEMAHAMAN TEKNOLOGI INFORMASI DALAM MENDUKUNG PEMBELAJARAN DARING

Rodame Monitorir Napitupulu

Abstract


Online learning is currently an inseparable part of the learning system since the COVID-19 pandemic. One of the obstacles in carrying out online learning is the limited skills in using information technology. This community service aims to improve students' understanding of information technology in supporting online learning. Based on the Pre and Post Test analysis, there was an increase in basic knowledge of information technology by 2.8% - 5.6% while an increase in understanding of the use of information technology was 8.3% - 13.9%. Overall there is an increase in knowledge and understanding of information technology after the training.

Keywords


Understanding; Technology; Information; Learning; Daring

Full Text:

PDF

References


“Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran dan Tahun Akademik Baru di Masa Covid-19,” Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Jun. 15, 2020. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/06/panduan-penyelenggaraan-pembelajaran-pada-tahun-ajaran-dan-tahun-akademik-baru-di-masa-covid19 (accessed Dec. 21, 2020).

“Kendala Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid 19 » RADARSEMARANG.ID,” RADARSEMARANG.ID, Oct. 30, 2020. https://radarsemarang.jawapos.com/rubrik/untukmu-guruku/2020/10/30/kendala-pembelajaran-daring-di-tengah-pandemi-covid-19/ (accessed Dec. 21, 2020).

S. Gusty et al., Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Yayasan Kita Menulis, 2020.

K. C. Media, “Pakar UGM: Ini Kendala Utama Pembelajaran Daring di DIY Halaman all,” KOMPAS.com. https://www.kompas.com/edu/read/2020/08/05/094757271/pakar-ugm-ini-kendala-utama-pembelajaran-daring-di-diy (accessed Dec. 21, 2020).

K. C. Media, “Suka Duka Kuliah Online Saat Pandemi Corona: Dosen dan Mahasiswa ‘Gaptek’ hingga Mengeluh Boros Paket Data,” KOMPAS.com. https://regional.kompas.com/read/2020/04/07/22044941/suka-duka-kuliah-online-saat-pandemi-corona-dosen-dan-mahasiswa-gaptek (accessed May 14, 2020).

prokalteng.co, “Kendala yang Banyak Dihadapi Dalam Pembelajaran Daring Jaringan Internet | kaltengpos.co,” prokalteng.co, Aug. 05, 2020. http://www.kaltengpos.co/berita/-51250-kendala_yang_banyak_dihadapi_dalam_pembelajaran_daring_jaringan_internet.html (accessed Dec. 21, 2020).

A. J. Hutauruk, “Kendala Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi di Kalangan Mahasiswa Pendidikan Matematika: Kajian Kualiatatif Deskriptif,” Sepren, vol. 2, no. 1, pp. 45–45, 2020.

R. M. Napitupulu, “Dampak pandemi Covid-19 terhadap kepuasan pembelajaran jarak jauh,” J. Inov. Teknol. Pendidik., vol. 7, no. 1, Art. no. 1, Jul. 2020, doi: 10.21831/jitp.v7i1.32771.

W. Fitriani, H. Haryanto, and S. E. Atmojo, “Motivasi Berprestasi dan Kemandirian Belajar Mahasiswa saat Pembelajaran Daring,” J. Pendidik. Teori Penelit. Dan Pengemb., vol. 5, no. 6, Art. no. 6, Jun. 2020, doi: 10.17977/jptpp.v5i6.13639.

Y. Fitriyani, I. Fauzi, and M. Z. Sari, “Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19,” J. Kependidikan J. Has. Penelit. Dan Kaji. Kepustakaan Bid. Pendidik. Pengajaran Dan Pembelajaran, vol. 6, no. 2, pp. 165–175, 2020.

G. R. Adiarsi, Y. Stellarosa, and M. W. Silaban, “Literasi Media Internet di Kalangan Mahasiswa,” Humaniora, vol. 6, no. 4, Art. no. 4, Oct. 2015, doi: 10.21512/humaniora.v6i4.3376.

S. H. Nasution, “Pentingnya Literasi Teknologi Bagi Mahasiswa Calon Guru Matematika,” J. Kaji. Pembelajaran Mat., vol. 2, no. 1, Art. no. 1, Apr. 2018.

A. Sujana and D. Rachmatin, “Literasi digital abad 21 bagi mahasiswa PGSD: apa, mengapa, dan bagaimana,” vol. 1, no. 1, p. 8, 2019.

A. R. Hamdani and A. Priatna, “Efektifitas Implementasi Pembelajaran Daring (Full Online) Dimasa Pandemi Covid- 19 Pada Jenjang Sekolah Dasar Di Kabupaten Subang,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 6, no. 1, Art. no. 1, Jun. 2020, doi: 10.36989/didaktik.v6i1.120.

A. Widiyono, “Efektifitas Perkuliahan Daring (Online) pada Mahasiswa PGSD di Saat Pandemi Covid 19,” J. Pendidik., vol. 8, no. 2, Art. no. 2, Jul. 2020, doi: 10.36232/pendidikan.v8i2.458.




DOI: https://doi.org/10.31334/jks.v3i2.1274

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

_____________________________________________

Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat

ISSN 2621-6434

Email : [email protected]
Email : [email protected]

Website: http://ojs.stiami.ac.id/index.php/jks

   

 

 

View My Stats