Peningkatan Kapasitas Kewirausahaan pada Usaha Kopi Luwak Rumah Madu Indonesia (RMI) di Kabupaten Bandung Barat
DOI:
https://doi.org/10.31334/jks.v8i1.5072Keywords:
kapasitas kewirausahaan, usaha kopi, kopi luwak, bimbingan teknisAbstract
Kegiatan pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kapasitas kewirausahaan pada Rumah Madu Indonesia (RMI) dalam mengembangkan usaha kopi Luwak di Kabupaten Bandung Barat, Jawa Barat. RMI, yang merupakan usaha rumahan yang didirikan pada tahun 2017, awalnya fokus pada produksi madu dan produk herbal. Namun, usaha ini menghadapi tantangan dalam mengembangkan produk kopi Luwak, yang selama ini bergantung pada kopi yang dihasilkan dari hewan luwak liar. Dalam rangka mengatasi keterbatasan tersebut, kegiatan ini mengusulkan solusi berupa penggunaan fermentasi probiotik dari feses luwak dan enzim untuk memproduksi kopi Luwak secara berkelanjutan dan tanpa eksploitasi terhadap satwa liar. Melalui pelatihan dan diseminasi pengetahuan kepada petani dan pelaku UMKM setempat, peserta diberikan pemahaman tentang proses fermentasi kopi menggunakan bakteri asam laktat yang diisolasi dari feses luwak. Kegiatan ini diharapkan dapat meningkatkan produksi kopi Luwak secara berkelanjutan, serta memberikan dampak positif terhadap pengembangan ekonomi masyarakat dan keberlanjutan usaha RMI.References
Abidin, A. Z., Maqsurotullaeli, A., Ekawati, R., Rohman, N. U., Wulandari, A. D., Pinasti, A., Fikri, A., Ningamatuzzulfa, A., Raihan, A. W., Isnawati, A., Arifin, I. A., Alfiyan, R. R., Kuspriyadi, K., & Hartiyah, S. (2025). Strategi Digital Marketing untuk Pemasaran Produk UMKM Madu Wana Apis Desa Wonotirto. Pelayanan Unggulan : Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 2(1), 1–10. https://pkm.lpkd.or.id/index.php/Unggulan/article/view/1155
Aini, A. N., Rizky, V., Rohana, L., Azizah, Y., Aprilia, D., M Taufikur Romadhon, & Sholichin, R. (2025). Pendampingan UMKM Madu Iro dan Madu Masriana dalam Ekspansi Pasar melalui Platform E-commerce. Welfare : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 91–97. https://doi.org/10.30762/welfare.v3i1.1712
Amirah, A., & Supriyono. (2023). Implementasi Digital Marketing sebagai Strategi dalam Meningkatkan Pemasaran UMKM Madu Lebah Klanceng. Journal of Community Service (JCOS), 1(3), 198–204. https://doi.org/10.56855/jcos.v1i3.532
Burhanudin. (2021). Humas Capital Theory Sebagai Landasan Teoritis Dalam Humas Resource Development. Jurnal, March. https://doi.org/10.33747/jurnalstiesemarang
Darwis, R. S., & Zainudin, M. (2020). Penguatan Kapasitas Wirausahawan Mikro Menggunakan. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks untuk Masyarakat, 9(2), 107–113.
Huber, E. (2013). Warta Ekspor: Kopi Luwak. In Eugen Huber: Briefe an die tote Frau (Vol. 3, hal. 442–501). Ditjen PEN Kementerian Perdagangan. https://doi.org/10.21260/ehb.1912.7
Marcone, M. F. (2004). Composition and properties of Indonesian palm civet coffee (Kopi Luwak) and Ethiopian civet coffee. Food Research International, 37(9), 901–912. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2004.05.008
Muzaifa, M., Hasni, D., Rahmi, F., & Syarifudin. (2019). What is kopi luwak? A literature review on production, quality and problems. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 365(1). https://doi.org/10.1088/1755-1315/365/1/012041
Primadewi, A., Anwar, T. M., Yustin, Y., Sani, A. H., & Fauzi, M. (2020). Penguatan Pemasaran Produk Umkm Ashfa Madu Borobudur Melalui Strategi Product Branding. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(3), 154. https://doi.org/10.24114/jpkm.v26i3.17683
Putri, A. F., & Azizah, N. (2024). Implementasi Program Pendampingan Oleh Fasilitator Dalam Meningkatkan Kapasitas Kewirausahaan Dan Profitabilitas Umkm Nasabah Btpn Syariah. Karya: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 4(2), 204–209.
Santoso, R., & Mujayana, M. (2021). Aplikasi Manajemen Bisnis Penerapan Manajemen Risiko UMKM Madu di Kecamatan Badas Kabupaten Kediri di Tengah Pandemi COVID19 Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 6(1), 74–85. http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/manajemen/article/view/15643%0Ahttps://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/manajemen/article/download/15643/2005
Valentina, K., Rina, S., & Pasaribu, D. (2024). Pengaruh Kompetensi Wirausaha Dan Penggunaan Pemasaran Media Sosial Terhadap Keunggulan Kompetitif Pengusaha Industri Kulit Sukaregang , Garut The Influence Of Entrepreneurial Competence And The Use Of Social Media Marketing On The Competitive Advantage O. 11(5), 4792–4802.
Vikaliana, R., & Andayani, A. (2019). Social Entrepreneurship: Kewirausahaan Perempuan di Bogor melalui Pengolahan Kain Perca Limbah Konveksi menjadi Aksesoris. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 3(2), 323–329. https://doi.org/10.21067/jpm.v3i2.2864
Vikaliana, R., Hidayat, Y. R., & Evitha, Y. (2019). Strategi Peningkatan Kinerja UMKM melalui “ UMKM Naik Kelas †Pada UMKM di Kecamatan Cempaka Putih Jakarta Pusat. Jurnal Komunitas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(1), 159–163.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Please find the rights and licenses in Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1.License
The commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution--ShareAlike 4.0 International License.
2.Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3.User Rights
Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat on distributing works in the journal and other media of publications.
4.Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat will only communicate with the corresponding author.
5.Miscellaneous
Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.