Analisis Strategi Peningkatan Penerimaan Pajak Reklame Pada Badan Pendapatan Daerah Kota Tangerang Selatan Tahun 2018-2020

Malyda Puspita Sari, Jiwa Pribadi, Yopy Ratna Dewanti

Abstract


The   research   aimed   to   discuss   the Analysis of Advertising Tax Revenue Improvement at the Regional Revenue Agency of South Tangerang City in 2018-2022. The subject of the issue in the research is determining the strategy of the Regional Revenue Agency to improve the advertising tax revenue, identify the problems,  and  the  efforts  made  to overcome those problems. The research employs a qualitative approach with a descriptive method. The researcher conducted interviews with the resources person to determine the actual conditions. Based on the research, the Regional Revenue Agency of South Tangerang City Selatan Formulated a programmatic strategy, organizational strategy resources support strategy and institutional strategy. As  a  result,  the  advertising  revenue  in 2018-2020 exceeded its target. However , the problem encountered related to the lengthy tax payment process resulted in advertising taxpayer’s compliance. The effort made by the Regional Revenue agency of South Tangerang City was developing an application and preparing new regulations that would shorten the process of advertising tax payment

Full Text:

PDF

References


BUKU :

Juharni, 2017. Pengantar Ilmu Administrasi Negara. Makassar: CV Sah Media

Mansury, 1999. Kebijakan Perpajakan. Jakarta: YP4

Mardiasmo, 2009. Perpajakan Edisi Revisi 2009. Yogyakarta: Penerbit Andi

Nurmantu, Safri. 2005. Pengantar Perpajakan edisi 3. Jakarta: Granit.

Pohan, Chairil Anwar. 2017. Pengantar Perpajakan Edisi 2. Jakarta: Mitra Wacana Media

Rahman, Mariati. 2017. Ilmu Administrasi. Makassar: CV Sah Media.

Samudra, Azhari Aziz. 2016. Perpajakan di Indonesia: Keuangan, Pajak dan Retribusi Daerah. Depok: 2015.

Siagian, Sondang P. 2001. Kerangka Dasar Ilmu Administrasi. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Salusu.2004.Pengambilan Keputusan Stratejik.Jakarta:Grasindo.

Siahaan, Marihot P.2010. Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. Jakarta: Raja Grafindo Perkasa.

Jurnal

Ardhiansyah, Diaz et al. 2014. Analisis Potensi Pajak Hotel dan Pajak Restoran dan Kontribusinya Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) (Studi Kasus pada Dinas Pendapatan Daerah Kota Batu Tahun 2011-2013). (Jurnal Administrasi Bisnis, Nomor 1, Vol.14). Malang.

Saputra, Aldi et al. 2020. Analisis Strategi Peningkatan Penerimaan Pajak Hiburan pada Badan Pendapatan Daerah DKI Jakarta Tahun 2019. (Jurnal Pajak Vokasi, Nomor 1, Vol. 2, Hlm. 12-21). Jakarta.

Langford, Ben et al. 2016. Tax Revenue Potential and Effort. International Growth Center Working Paper.

Ichsan, Aulia et al. 2018. Strategi Pemungutan Penerimaan Pajak Reklame Kota Bekasi. (Jurnal Manajemen Pembangunan Daerah, Vol.10, Hlm.16-22). Bogor.

Sripadita, Nio Anggun et al. 2014. Analisis Efektivitas Penerimaan Pajak Reklame dalam Upaya Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (Studi pada Dinas Pendapatan Daerah Kabupaten Kediri). (Jurnal e- perpajakan, Nomor 1, Volume 1). Malang

Sulviane, Indah Ayu et al. 2014. Strategi Peningkatan Penerimaan Pendapatan Pajak Reklame di Kabupaten Bogor. (Jurnal Manajemen Pembangunan Daerah, Nomor 01, Volume 06). Bogor.

Undang-Undang

Undang-undang Nomor 28 Tahun 2009 tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah.

Peraturan Daerah Kota Tangerang Selatan Nomor 07 Tahun 2010 Tentang Pajak Daerah.

Peraturan Walikota Tangerang Selatan Nomor 78 Tahun 2011 tentang Nilai Sewa Reklame.




DOI: https://doi.org/10.31334/jiap.v1i4.2851

DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/jiap.v1i4.2851.g1298

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmu Administrasi Publik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.