Analisis Kualitas Pelayanan Posyandu Wijaya Mustika 12 Di Kecamatan Mustikajaya Kota Bekasi

Su’ai Batul Aslamiyah, Yurisman Star

Abstract


Posyandu Wijaya Mustika 12 in Mustikajaya District, Bekasi City, is one of the government's efforts to improve maternal and child health. This study aims to analyze the quality of service, obstacles, and efforts to overcome obstacles at the Posyandu. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through interviews, observations, and documentation. The results of the study show that the quality of service at Posyandu Wijaya Mustika 12 is good, but there are still some aspects that need to be improved. The main obstacles faced include frequent changes of cadres, the location of the posyandu which is not yet permanent, and the distance that is too far for service users. Efforts to overcome these obstacles include increasing cooperation, solidarity, and the quality of cadre work, increasing attention from the government and the community, and increasing accessibility and community enthusiasm.

Full Text:

PDF

References


Sumber Buku :

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung.: Alfabeta.

Herdiansyah, Haris. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Hardiansyah. 2011. Kualitas Pelayanan Publik. Yogyakarta : Gava Media Alimul Hidayat, A. Aziz. 2008. Pengantar Ilmu Keperawatan Anak. Jakarta:Salemba Medika.

Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Deepublish.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54. Kementrian Kesehatan RI. 2013. Profil Kesehatan Indonesia 2013. Jakarta.

Sumber Jurnal :

Rohmah, N. E., (2017) ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PUBLIK DI PUSKESMAS KEBON KOSONG 1 KELURAHAN KEBON KOSONG

KECAMATAN KEMAYORAN JAKARTA PUSAT. Institut Ilmu Sosial Dan Manajemen Stiami.

Afriami, I (2023). ANALISIS KUALITAS PELAYANAN DALAM PEMBERIAN NOMOR REGISTRASI PADA SURAT PENGANTAR KETERANGAN KEMATIAN DI KANTOR KELURAHAN HARAPAN BARU KOTA BEKASI [Unpublished undergraduate thesis]. Institut Ilmu Sosial Dan Manajemen Stiami.

Luhur, A. Y., & Nugroho, B. (2023). Kualitas Pelayanan Posyandu Sebagai Upaya Meningkatkan Kesehatan Ibu dan Anak Pada Masyarakat di Desa Ranakolong Kecamatan Komba Kabupaten Manggarai Timur. Soetomo Administrasi Publik, 371-380.

Fanggidae, T. G. C., Hendrik, E. D. V., Huwae, V. A., & Roga, A. U. (2023). Sarana dan Prasarana Posyandu Balita Permata Hati Kelurahan Fatukoa, Kota Kupang, Nusa Tenggara Timur. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Undana, 17(1), 29-34.

Mufassaroh, M. L., & Widodo, J. (2023). ANALISIS KUALITAS PELAYANAN POSYANDU BOUGENVILE DESA SUKOREJO KECAMATAN WIDODAREN KABUPATEN NGAWI. JANE-Jurnal Administrasi Negara, 15(1), 43-47.

Aditya, T. (2017). Analisis Kualitas Pelayanan Posyandu Camar Kelurahan Poris Plawad Utara Kecamatan Cipondoh Kota Tangerang. Journal of Government and Civil Society, 1(2), 203-216.

Runtunuwu, C. D., Rakinaung, N. E., & Rumampuk, M. V. H. (2020). Hubungan Kualitas Pelayanan Posyandu Dengan Kepuasan Ibu Dalam Pemberian Imunisasi Balita Di Desa Kalasey Satu Wilayah Kerja Puskesmas Tateli (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS KATOLIK DE LA SALLE).

Ramadhan, M. R. F., & Irawati, I. (2024). KUALITAS PELAYANAN POSYANDU DESA TANJUNGSARI DALAM UPAYA

PENANGANAN STUNTING. Jurnal Mediasosian: Jurnal Ilmu Sosial dan Administrasi Negara, 8(1), 62-80.

KomalaDewi, I. A. G. T., & Susanti, N. L. P. D. (2024). HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN KESEHATAN DI POSYANDU DENGAN KEPUASAN ORANG TUA BALITA. Jurnal Keperawatan BSI, 12(1), 1-7.

Ningsih, R. H., & Tsaniatulfajri, T. (2023, November). Kualitas Pelayanan pada Posyandu RW 03 Desa Neglasari Kecamatan Nyalindung Kabupaten Sukabumi. In SEMNASTERA (Seminar Nasional Teknologi dan Riset Terapan) (Vol. 5, pp. 127-138).

Haris, L. N. (2023). HUBUNGAN KARAKTERISTIK DAN PERSEPSI KUALITAS PELAYANAN DENGAN KUNJUNGAN POSYANDU PADA IBU BADUTA DI WILAYAH KERJA PUSKESMAS PAAL MERAH I KOTA JAMBI TAHUN 2023 (Doctoral dissertation, UNIVERISTAS JAMBI).

Yori Febrila, Y. (2021). ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PUBLIK DI PUSKESMAS MELUR KECAMATAN SUKAJADI KOTA PEKANBARU (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Domanico, R., Harris, S., Adeeb, J., Brown, J., Casanueva, C., & Fraser, J. G. (2024). Challenges and solutions developed by the infant-toddler court teams to support child health services during the COVID-19 pandemic. Children and Youth Services Review, 157, 107390.

Marliani, L. (2019). Definisi Administrasi Dalam Berbagai Sudut Pandang. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 5(4), 17-21.

Fitriani, A., & Subagja, I. K. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Toko Serba Ada Matahari Di Pondok Gede Plaza Kota Bekasi. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 5(3).

Fazri, M., & Susiani, S. (2021). KUALITAS PELAYANAN PUBLIK PADA KANTOR DESA PAMARANGAN KIWA KECAMATAN TANJUNG KABUPATEN TABALONG. JAPB, 4(2), 1348-1360.

Amalia, E., Syahrida, S., & Andriani, Y. (2019). Faktor mempengaruhi kunjungan ibu membawa balita ke posyandu kelurahan tanjung pauh tahun 2018. Jurnal Kesehatan PERINTIS, 6(1), 60-67.

Pakasi, A. M., Korah, B. H., & Imbar, H. S. (2016). Hubungan pengetahuan dan sikap kader kesehatan dengan pelayanan posyandu. JIDAN (Jurnal Ilmiah Bidan), 4(1), 15-21.

ANGGRAENI, M. Y. (2019). PENENTUAN HARGA JUAL PADA PT. CIPTA MARGA ABADI SIDOARJO (Doctoral dissertation, STIE MAHARDHIKA).

Adawiyah, D. S., Takwim, R. I., & Daros, H. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Di Kelurahan Cibeureum Kota Cimahi. Professional: Jurnal Komunikasi dan Administrasi Publik, 10(2), 739-744.




DOI: https://doi.org/10.31334/jiap.v4i6.4437

DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/jiap.v4i6.4437.g2238

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmu Administrasi Publik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.