Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Hasil Belajar Siswa SMK PGRI 11 Ciledug pada Kota Tangerang Banten
Abstract
For the Effect of Principal Leadership and Teacher Pedagogical Competence on the learning outcomes of SMK PGRI 11 Ciledug students in Tangerang City, Banten, the method used was quantitative and questionnaire distribution using saturated samples. By using a statistical formula in which Variable X1 is the number of scores from respondents' questions about Principal Leadership and Variable X2 is the number of scores from respondents' questions about teacher pedagogical competencies and Y variable is the number of scores from respondents' questions about student learning outcomes.
From the results of the comparison of t count (-8,202) and t table (1,995) then t count> t table means a negative significant effect between the principal's leadership on student learning outcomes. From the results of the comparison of t arithmetic 16.972 and t table 1.995, t count> from t table means a positive significant effect between teacher pedagogical competencies and student learning outcomes. From the results of the comparison of F count 2.116 F, table 0.309 then F count> F there is a significant influence between the leadership of the principal and the competent teachers of teachers on student learning outcomes..Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, Azhar, 2010. Media Pembelajaran, Jakarta : PT Raja GrapindoPersada.
Adair, John; 2004. Menjadi Pemimpin Efektif, Jakarta: Pustaka Bina Presindo, Budiyono, StatistikaUntukPenelitian. Surabaya: SebelasMaret University Press.
Dahlan, Sitti Salmiah, 2011. ManajemenPendidikan Islam, Jakarta:Rabbani Press.
Danim, Sudarwan, 2005. Menjadi Komunitas Pembelajar: Kepemimpinan Transformasional dalam komunitas Organisasi Pembelajaran, Bumi Akasara: Jakarta.
Daryanto,AdministrasiPendidikan, RinekaCipta: Jakarta,2008.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1994. Petunjuk Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar, Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah.
Depdiknas, 2001. ManajemenPeningkatanMutuberbasisSekolah (buku I), Jakarta, Depdiknas.
Division.Bachtiar, Yoyon, 1997. Manajemen Mutu Terpadu, Bandung: laboratorium Pengembangan Manajemen Mutu Pendidikan Jurusan Adpen FIP IKIP Bandung.
Drost, 1998. Sekolah: MengajaratauMendidik?.Yogyakarta: Kanisius.
Fauzan, Ali Nurdin, Abd.Rozak, 2010. Kompilasi Undang-Undang dan peraturan Bidang pendidikan. Jakarta : FITK Press.
Hanafi, Mamduh,1997. Manajemen, Yogyakarta:YKPN.
Hamalik, Oemar, 2013 Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum, Bandung PT Remaja Rosdakarya.
Heck,Ronald, 1998 Copseptual and Methodological Issues in Investigating principal Leadership Across cultures, Peabody Journal of Educational V 73 N0.2.
Imam Ghozali, 2005. Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Imron, 1999. Pembinaan Guru di Indonesia, Jakarta: PT.DuniaPustaka Jaya.
Informasi Manajemen Pendidikan, Jakarta:Bumi Aksara, 2010.
Liputo, Benyamin, 1998. Pengantar Manajemen, Jakarta :Proyek Pengembangan lembaga pendidikan, Dirjen Dikti, Depdikbud.
Maister, 1997. True Profesionalisme. New York: The Free Press.
Majid, Abdul, 2010. PerencanaanPembelajaran (Mengembangkan Standar Kompetensi Guru), Bandung : PT. RosdaKarya.
Mangkuprawira, Syafrie,2003 .Manajemen SDM. Jakarta:PTGhalia Indonesia.
Media Pendidikan, 2010. Jakarta : Rajawali Press.
Muhaimin, Suti’ah, Sugeng Listyo Prabowo, 2011. Manajemen Pendidikan (Aplikasinya Dalam Penyusunan Pengembangan Sekolah/Madrasah). Jakarta : Kencana Prenada Grup.
Mulyasa,H.E. 2012. Manajemendan Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta :BumiAksara.
Mulyasa, H.E, 2003. Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Bandung : PT. RemajaRosdakarya.
Muslich, Masnur, 2009. Sertifikasi Guru Menuju Profesionalisme Pendidik, Jakarta : BumiAksara.
Nataly S Glasman, 1996. Evaluated based leadership, : School Adminstration in ContemporyPerspektif, New York :state University Press.
Nazir, Moh, 2013. Metode penelitian. Bogor :Ghalia Indonesia.
Pidarta, Made, 2004. ManajemenPendidikan Indonesia, Jakarta: PT. Rineka Cipta, Jakarta.
Pidarta, 1998. landasan Kependidikan Stimulus Ilmu Pendidikan Bercorak Indonesia. Jakarta: PT.Bina Rineka Cipta.
Purwanto, Ngalim, 1995. Administrasidan Supervisi, Bandung : Remaja Rosdakarya.
Rasyad, Aminuddin, 2003. Teori Belajar dan Pembelajaran, Jakarta:PPS UHAMKA.
Rahardjo, M.Dawam, 1997. KeluardariKemelutPendidikanNasional, Jakarta: Intermasa.
Rohiat, 2009. Manajemen Sekolah, Bandung : PT. Refika Aditama.
S, Nasution , 2002 Didaktik Dasar-Dasar mengajar, Bandung: Jenmers, 2002.
Sagala, Syaiful 2003., Manajemen Berbasis Sekolahdan Masyarakat, Bandung Alfa Beta.
S.B. Djamarah, 1994. PrestasiBelajar dan Kompetensi Guru. Surabaya. Usaha Nasional.
Saudagar, Fachrudin & Ali Idrus, 2011. PengembanganProfesionalitas Guru, Jakarta : PT GP Press. 2011.
Syarief, MohSuryadi, 2013. Akuntabilitas Kepala Sekolah, Jakarta :Uhamka Press.
Sekaran, Uma, 2011. Metode Penelitian Untuk Bisnis. Jakarta: CV. Salemba Empat.
Supriadi, 1998. Mengangkat Citra dan Martabat Guru, Yogyakarta: Adi Cita Karya Nusa.
Sugiyono, 2003. MetodePenelitianAdministrasi. Bandung: CV.Alfabeta..
Suryabrata, Suamdi, 2001. Proses Belajar Mengajar di PerguruanTinggi, Jogjakarta: Andi Offset.
Suryana, Asep, Suryadi, PengelolaanPendidikan, Jakarta :Departemen Agama RI, 2009.
Wahjodumidjo,1999. Kepemimpinan Kepala Sekolah,Jakarta: PT. Radja Grapindo persada, 1999.
Wirawan, KapitaSelektaTeoriKepemimpinan: PengantaruntukPraktek danPenelitian, Jilid I, Jakarta : Uhamka Press, 2010.
Zuchdi, Darmiyati,2019. HumanisasiPendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.
DOI: https://doi.org/10.31334/trans.v1i2.310
Copyright (c) 2018 Transparansi : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats
Transparansi : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi
Email :[email protected]
Website:https://ojs.stiami.ac.id/index.php/transparansi
LISTED & INDEXED :