Analisis Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penggunaan Jasa Bimbingan Belajar Pada Yayasan Bintang Nusantara Cakra Bekasi

Nina Imani, Baby Poernomo

Abstract


The promotion strategy is one way to win a sustainable competitive advantage for company that produces goods or services. One of the companies engaged in services is Bintang Nusantara Cakra tutoring. The type of research used in this research is qualitative with a case study method. The data collection technique uses 6 indicators of Fandy Tjiptono's theory promotion mix in Dellamita, M.F (2014). The data collection technique used semi-structured interview methods and participant observation. The data collection is supported by documentation in the form of photographs with resource persons and internal company data. Test the validity of the data in this study using triangulation data collection techniques. The results showed that Yayasan Bintang Nusantara Cakra Bekasi needs corrective and improvement of promotion strategies on 6 promotion mix factors by implementing contemporary promotion strategy through the application of role models, determining appropriate target objects, and maximizing the use of social media by utilizing paid promotion or endorsement features to appropriate figures and the use of billboards and pennants around the building environment to help enlarge the scope of advertising and achieve an increase in the number of costumers.


Keywords


Promotion Mix ; Tutoring ; Promotion Strategy

Full Text:

PDF

References


Buku

Assauri, Sofjan. 2014. Manajemen Pemasaran. Cetakan Ketigabelas. Jakarta:Rajagrafindo Perkasa

Badan Kepegawaian Negara. 2018. Buku Pedoman Pelaksanaan Seleksi Calon Pegawai Negeri Sipil Tahun 2018 dengan Sistem CAT BKN. Jakarta:BKN.

Buchari, Alma. 2016. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran jasa. Bandung:Alfabeta.

Bungin, Burhan. 2012. Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Fitriah, Maria.2018.Komunikasi Pemasaran melalui Desain Visual. Yogyakarta:Deepublish

Hurriyati, Ratih. 2018. Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Edisi Keempat. Bandung:Alfabeta

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2016a. Manajemen Pemasaran. Edisi Duabelas, Jilid satu dan dua. Jakarta:PT. Indeks.

-------. 2016b. Marketing Management. Edisi ke Lima Belas. USA:Pearson.

Laksana, M.F. 2019. Praktis Memahami Manajemen Pemasaran. Sukabumi:CV. Al Fath Zumar

Lupiyoadi, Rambat. 2013. Manajemen Pemasaran Jasa Berbasis Kompetensi. Edisi Ketiga. Jakarta:Salemba Empat.

Malau, Harman. 2017a. Teori dan Aplikasi Pemasaran Era Tradisional Sampai Era Modernisasi Global. Manajemen Pemasaran. Bandung:Alfabeta.

-------.2017b. Manajemen Pemasaran. Bandung:Alfabeta

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Tjiptono, Fandy. 2008. Strategi Pemasaran, Edisi III. Yogyakarta:Andi Offset

Tjiptono, Fandy.2016. Service, Quality, Satisfaction. Yogyakarta:Andi.

Tjiptono Fandy, Anastasia Diana. 2020. Pemasaran. Yogyakarta:Andi

Wahyuningsih, Sri. Metode Penelitian Studi Kasus. Madura:UTM Press

Jurnal

Amofah, Ofosu et al. 2016. The Influence of service Marketing Mix on Customer Choice of Repeat Purchase of Restaurant in Kumasi, Ghana. (European Journal of Business and Management, Volume 8. Nomor 11). Kumasi:Internasional Knowledge sharing Platform (IISTE)

Dellamita M.F, et al.2014.Penerapan Personal Selling (Penjualan Pribadi) Untuk Meningkatkan Penjualan (Studi pada PT Adira Quantum Multifinance Point of Sales (POS) Dieng Computer Square Malang). (Jurnal Administrasi Bisnis Volume 9 Nomor 2). Malang.

Hedyanata, Marceline Livia and Wirawan E.D.Radianto. 2016. Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Luscious Chocolate Potato Snack. (Jurnal Manajemen dan start up bisnis Volume 1 No 1). Surabaya

Lestari, Putri dan Muchammad Saifuddin, 2020. Implementasi Strategi Promosi Produk Dalam Proses Keputusan Pembelian Melalui Digital Marketing Saat Pandemi Covid'19. Jurnal MANOVA, Volume 03 No 02

Palealu, Vionita Rosaliana et al. 2016. Analisis Strategi Promosi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengguna Car Care Center (C3) Car Wash Manado. (EMBA, Volume 4. Nomor 2 Hal. 144-153). Manado

Pondaag, Trivena Octaviana dan Agus Supandi Soegoto. 2016. Evaluasi Strategi Promosi dan Penjualan Terhadap Keunggulan Bersaing pada PT. Astragraphia, TBK Cabang Manado. (EMBA, Volume 4. Nomor 2 Hal. 133-143). Manado

Rizky M.F dan Hanifa Yasin. 2014. Pengaruh Promosi Dan Harga Terhadap Minat Beli Perumahan Obama PT Nailah Adi Kurnia Sei Mencirim Medan. (Jurnal Manajemen dan Bisnis, Volume 14. Nomor 2). Medan

Tasruddin, Ramsiah. 2015. Srategi Promosi Periklanan yang Efektif. (Jurnal Al-Khitabah, Volume 2. Nomor 1). Makassar

Suranta, Gamaliel Fernandez dan Ade Titi Nifita. 2015. Analisis Strategi Pemasaran Jasa Menghadapi Pesaing. (Digest Marketing, Volume 1.Nomor 1). Jambi

Publikasi dalam konfrensi atau seminar

Andreas. 2021. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya. (Nomor 6)




DOI: https://doi.org/10.31334/jambis.v3i4.3373

DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/jambis.v3i4.3373.g1650

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JAMBIS : Jurnal Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JAMBIS : Jurnal Administrasi Bisnis

ISSN 2775-2615 (Media Online)
Email :  [email protected]
Website: http://ojs.stiami.ac.id/index.php/JUMABI/index

 

INDEKS BY: