Persepsi Mahasiswa UKM Suara Mahasiswa Universitas Indonesia Mengenai Pemberitaan Kampanye Pilpres 2019 Dari Media Online Detikcom

Cirra Desianti, Nuri Syafrikurniasari

Abstract


One of the phenomena which are currently headlining in 2019 is the presidential election campaign. The media are competing to spread the news about this phenomenon to the public which aims to provide information needs concerning many people, but it is unfortunate that the media competition, especially online media, do not follow the rules of the online media, because it wants to be the fastest giving headlines to the public to become a media that is loved. Student Voice UKM is the object of this research to see how they perceive the 2019 presidential election campaign from online media, to see whether online media follow the online media KEJ rules as obedient or not with detikcom's background being the first online media in Indonesia. That way the author makes this research using descriptive qualitative with Focus Group Discussion interview techniques for UKM Student Voice, with the theory used perception theory.

Keywords


Perception, Student, Media Online, Detikcom

Full Text:

PDF

References


Al-Qadri, B. (2016). Persepsi Masyarakat Tentang Pemberitaan Delik Kesusilaan Pada Media Elektronik di Kecamatan Manggala Kota Makassar, XIII. Makassar: Universitas Mataram. Diperoleh dari E-Journal : http://ojs.unm.ac.id/index.php/supremasi/article/viewFile/2812/1513.

Budyatna, M. (2012). Jurnalistik: Teori & Praktik.Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Hamad, I. (2004). Konstruksi Realitas Politik Dalam Media Massa. Jakarta: Granit. Diperoleh dari E-book: https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=BkEB7gJQMLQC&oi=fnd&pg=PA5&dq=jurnal+Konstruksi+Realitas+Politik+Dalam+Media+Massa&ots=khXWeRkixD&sig=WIUg1kbLe7bjwLZrWlPPiRJw8N0&rediresc=y#v=onepage&q=jurnal%20Konstruksi%20Realitas%20Politik%20Dalam%20Med ia%20Massa&f=false

Krisyantono, R. (2017). Teknik Praktis :Riset Komunikasi.Jakarta : Kencana.

Liliweri, A. (2012). Komunikasi Serba Ada Serba Makna.Jakarta: Kencana.

Mulyana, D. (2012). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Rosda.

Muslich, M. (2008). Kekuasaan Media Massa Mengontruksi Realitas. Diperoleh dari E-Journal: http://sastra.um.ac.id/wp-content/uploads/2009/10/Kekuasaan-Media-Massa-MengontrukRealitas-Masnur-Muslich.pdf. Pukul 14.47.

Mustaqim, N. (2011). Persepsi Masyarakat Tentang Acara Infotainment Insert Di Trans TV (Studi Kasus di Desa Ngelokulon Kecamatan Mijen Kabupaten Demak), XII. Semarang: Institut Agama Islam Negeri Walisongo. Di peroleh dari E-Journal: http://eprints.walisongo.ac.id/5266/1/051211 069.pdf.

Nurkhasanah, Y. (2016). Persepsi dan Motivasi Ibu Terhadap Pemilihan Ponpes Sebagai Tempat Pendidikan Bagi Anak. Semarang: Universitas Islam Negeri (UIN) Walisongo Semarang, XII. Di peroleh dari E-Journal: file:///Users/cirradesianti/Downloads/1465-3376-2-PB.pdf

Pawito. (2009). Komunikasi Politik : Media Massa Dan Kampanye Pemilihan. Yogyakarta: Jalasutra.

Pemilu. (2007). Pelaksanaan Pemilu 2019 akan dilaksanakan serentak untuk Pemilu Legislatif (Pileg 2019) dan Pemilu Presiden ( Pilpres 2019 ). (2018, Oktober 22). Diperoleh dari E-Journal: http://www.pemilu.com/pemilu-2019/.

Pureklolon, T, T. (2017). Komunikasi Politik : Mempertahankan Integrasi Akademisi, Politikus, dan Negarawan. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.

Rakhmat, J. (2011). Sosiologi Komunikasi. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Romli, A, S. (2018). Jurnalistik Online : Panduan Mengelola Media Online. Bandung: Nuansa Cendekia.

Roem, R, E. (2011). Persepsi Masyarakat Tentang Peran Media Cetak Lokal Dalam Mitigasi Bencana Alam, IX.Di peroleh dari E-Journal:http://repository.upnyk.ac.id/2450/1/Elva_Ronaning_Roem.pdf




DOI: https://doi.org/10.31334/lugas.v3i2.710

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 LUGAS Jurnal Komunikasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

LISTED & INDEXED :