ANALISIS STRATEGI BAURAN PEMASARAN PROSES PENYEWAAN ONDEL-ONDEL PADA SANGGAR SENI BETAWI MAMIT CS DI JAKARTA

Alissa Alissa, Yayak Heriyanto

Abstract


This study aims to determine the marketing mix of the ondel-ondel rental process at the Betawi Art Studio Mamit CS. The method used in thisresearch was a qualitative method, while data collection was done through interviews, observations and document studies. Informants in this study included administrators, event organizers and community leaders. Data analysis techniques used included data validity testing and triangulation, and activities in qualitative data analysis included data reduction, data presentation and conclusion drawing or verification. The results showed that the marketing strategy of the ondel-ondel rental process at the Betawi Art Studio Mamit CS in Jakarta, when viewed based on 7 (seven) indicators of the marketing mix, is in the good category. This can be seen from the analysis of products, which is in good category, prices in good category, promotions in good category, places in poor category, people in good category, physical facilities in poor category,and processes in good category.

Keywords


marketing mix, rental

Full Text:

PDF

References


Buku:

Alma, Buchari. (2015). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa.

Bandung: Alfabeta.

Assauri, Sofjan. (2013). Manajemen Pemasaran; Dasar, Konsep dan Strategi.

Jakarta: PT. Grafindo Persada.

Denkin, Norman K. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.

Bandung: Remaja Rosdakarya.

Haryadi, Hendi. (2009). Administrasi Perkantoran untuk Manajemen & Staf.

Jakarta Selatan: Transmedia Pustaka.

Hurriyati, Ratih. (2010). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen.

Bandung: Alfabeta.

Hurriyati, Ratih. (2005). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen.

Bandung: Alfabeta.

Kamaluddin, Apiaty. (2017). Administrasi Bisnis. Makassar: CV Sah Media.

Kotler, Philip dan Amstrong, Gary. (2012). Dasar-Dasar Pemasaran. Jilid I,Alih

Bahasa: Alexander Sindoro dan Benyamin Molan. Jakarta: Penerbit

Prenhalindo.

Kotler, Philip dan Amstrong, Gary. (2014). Principles of Marketing, 12th Edition.

Jilid 1, Alih Bahasa: Bob Sabran. Jakarta: Erlangga.

Kotler, Philip dan Keller, Kevin Lane. 2012. Manajemen Pemasaran, Jilid 2,Alih

Bahasa: Benyamin Molan. Jakarta: Erlangga.

Meyliana. (2011). Analisa Strategi E-Marketing dan Implementasinya padaRental

Company. Binus Journal Publishing. Vol. 2, No. 1.

Miles, B. Mathew dan Huberman, A. Michael. (1992). Analisis Data KualitatifBuku

Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.

Moleong, L.J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.

Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rahman, Mariati. (2017). Ilmu Administrasi. Makassar: CV Sah Media. Sayyid,

Mokhtar. (2020). Buku Strategi Pemasaran Bisnis Farmasi.

Sidoarjo: Zifatama Jawara.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Kualitatif dan R&D. Bandung:

Alfabeta.

Sumarni, Murti dan Soeprihanto, John. (2010). Pengantar Bisnis (Dasar- dasar

Ekonomi Perusahaan). Edisi ke 5. Yogyakarta: Liberty Yogyakarta.

Tjiptono, Fandy. (2011). Strategi Pemasaran. Edisi 3. Yogyakarta: ANDI

Tjiptono, Fandy. (2015). Strategi Pemasaran. Edisi 4. Yogyakarta: ANDI.

Jurnal:

Ashari, Andi Dinda. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan

Permintaan Penyewaan Alat Berat pada PT. Risrag Jaya Abadi di

Kabupaten Maros. Mahasiswa Manajemen FakultasEkonomi UNM.

Laela, Andriani, dan M. Kholid. (2015). The Influence of Marketing Mix Variables

on Purchase Decision and Customer Satisfaction (CaseStudy of Customer

of Vitiara Rent Car Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas

Brawijaya.

Nurul, Budi, dan Husni. (2018). perumusan strategi pemasaran untuk jasa

penyewaan forklift pada cv bjp dengan menggunakan metode swotdan ie

matriks marketing strategy formulation to forklift rental service in cv bjp

using swot method and ie matrix. Universitas Telkom. Vol.5, No.2. ISSN:

-9365.

Rahayu, Akhmad, dan Yusron. (2019). Penerapan Strategi Pemasaran Melalui

Analisis Swot Pada Usaha Jasa Penyewaan Lapangan Futsal Di Zona

Futsal Jember. Universitas Muhammadiyah Jember.

Widyaningrum, Premi Wahyu. (2016). Peran Media Sosial sebagai Strategi

Pemasaran pada Sewa Kostum Meiyu Aiko Malang. Fakultas Ekonomi

Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Al Tijarah: Vol. 2, No. 2 (230-

. ISSN: 2460-4089.

Website:

Asmana, Abi. (2019). https://legalstudies71.blogspot.com/2019/11/ pengertian -

administrasi-bisnis-niaga.html. Diakses pada 17 maret2021.

CNN INDONESIA. (2020). https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200

-20-498522/ pengamen-ondel-ondel-yang-lebih-takut- laparketimbang-corona. Diakses pada tanggal 17 maret 2021.

Kompas. (2020). https://megapolitan.kompas.com/read/2020/02/16/18522

/perajin-mengaku-bangga-ondel-ondel-dipakai-mengamen?

Page =all. Diakses pada tanggal 16 maret 2021

Komunitas Sanggar Ondel-ondel DKI Jakarta. (2019). https://komunitasondel

ondeljakarta.com/?s=SANGGAR+MAMIT.Diakses pada tanggal 29 april




DOI: https://doi.org/10.31334/jambis.v2i1.2459

DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/jambis.v2i1.2459.g1104

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JAMBIS : Jurnal Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JAMBIS : Jurnal Administrasi Bisnis

ISSN 2775-2615 (Media Online)
Email :  [email protected]
Website: http://ojs.stiami.ac.id/index.php/JUMABI/index

 

INDEKS BY: