POTENSI MEMBANGUN KEMITRAAN UNTUK PENINGKATAN PRODUK UNGGULAN DALAM RANGKA PEMBANGUNAN EKONOMI DESA (LOKUS PADA DESA MESSA, KECAMATAN TEON NILA SERUA, KABUPATEN MALUKU TENGAH)

Authors

  • Annisa Anissa Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI
  • Nur Fitri Rahmawati Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI

DOI:

https://doi.org/10.31334/jambis.v2i1.2460

Keywords:

Partnership, Potential, Leading Products, Inhibiting, Factors and Solutions

Abstract

Featured Products have great potential increasing economic growth if managed properly and right. One of them is the Integrated Cattle Farm. This study has been a partnership between the Ministry of Village PDTT, New Business BUMDes, and beef cattle breeders in Messa Village. They have collaborated in increasing and developing potential in the farm of beef cattle production to increase the community’s economic income, especially beef cattle breeders. This study aims to the determine the potential for building partnerships, implementing partnerships, and resolving the hindrance or obstacle that arises in building partnerships. The method used is qualitative research by applying descriptive research and data analysis using data reduction, presentation, and conclusion. The study result show that this partnership relationship has been quite successful because it is beneficial for farmers to increase the family economy. This study shows that good and correct management in the developing superior products can significantly increase economic growth and income in building partnerships.

References

Badan Pusat Statistik Maluku Tengah. (2020). Kecamatan Teon Nila Serua Dalam Angka

Tahun 2018, Tahun 2019, Tahun 2020.

Cerdasco. (2020). Ekonomi Global. Diakses pada 19 Februari 2021, dari

https://www.google.co.id/amp/s/cerdasco.com/ekonomi-global/

Direktorat Jenderal Pembangunan Daerah. (2007). Pedoman Pengembangan Produk

Unggulan Daerah. Kementrian Dalam Negeri, Jakarta. 20 hal.

Direktorat Pengembangan Produk Unggulan Desa, Daerah Tertinggal dan Transmigrasi.

(2020) Pedoman Program Pengembangan Potensi dan Produk Unggulan Desa.

Kementerian Desa, Pembangunan Daerah Tertinggal dan Transmigrasi. 120 hal.

Ester, Lydia. (2014). Perjanjian Kemitraan Sebagai Pola Kerjasama Penerapan Corporate

Social Responsibility. Skripsi. Surabaya : Universitas Airlangga.

Fahmi. (2015). Pengantar Manajemen Keuangan Teori dan Soal Jawab. Bandung:

Alfabeta.

Fajarini, Ulfah. (2014). Peranan Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter. Jurnal.

Jakarta : Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah

Kantor Kepala Desa, (2021). Profil Desa Messa. Maluku.

Kantor Badan Usaha Milik Desa Usaha Baru. (2021). Laporan Berkala Peternakan Sapi

Terpadu Tahun 2018, Tahun 2019, Tahun 2020, Tahun 2021. Maluku.

Kementrian Desa, P.D. (2021). Profil Kemendes PDTT. Diakses pada 10 April 2021, dari

kemendesa: https://www.kemendesa.go.id/berita/

Mukhtar, (2013). Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: GP Press Group.

Sulistiyani, A.T. (2004). Kemitraan dan Model-Model Pemberdayaan. Yogyakarta: Gaya

Media.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Alfabet.

-------. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.

Syafri, Wirman. (2012). Studi Tentang Administrasi Publik. Jakarta: Erlangga.

Wibowo. (2015). Perilaku Dalam Organisasi. Edisi Kedua. Jakarta: PT. Raja Grafindo

Persada

Downloads

Published

2022-08-31

Issue

Section

Articles