Pengaruh Kualitas Pelayanan, Sanksi Perpajakan, Dan Self Assessment System Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Jakarta Pulogadung Tahun 2022

Renny Melinda, Imam Susanto

Abstract


This study aims to determine the effect of Service Quality, Tax Sanctions, and Self Assessment System on Individual Taxpayer Compliance at Primary Tax Office of Pulogadung, Jakarta in 2022. With a sample consisting of 145 respondents who were selected through a probability sampling technique, namely simple random sampling. A quantitive approach was used in this research, with a questionnaire as a research instrument. The result of this study indicate that the service quality has a positive and significant effect on taxpayer compliance with a value 30,3%. Tax sanctions has a positive and significant effect on taxpayer compliance with a value 22,8%. And the self assessment system has a positive and significant effect on taxpayer compliance with a value 49%. While the service quality, tax sanction, and self assessment system has a positive and significant effect on taxpayer compliance with a value 55% and the remaining 45% is influenced by other variables outside the research.

Full Text:

PDF

References


Anggara, S. (2012). Ilmu Administrasi Negara. Bandung: Pustaka Setia. Gunadi. (2013). Panduan Komperhensif Pajak Penghasilan. Jakarta: Bee Media.

Indradi, P. (2016). Dasar-dasar Dan Teori Administrasi Publik. Malang: Intrans Publising.

Juli, R., & Hernawati, R. I. (2015). Dasar-Dasar Perpajakan. Yogyakarta: deepublish.

Mardiasmo. (2019). Perpajakan Edisi Revisi Tahun 2019. Sanksi Perpajakan. Yogyakarta: Andi.

Mariati, R. (2017). Ilmu Administrasi Publik. Makassar: Sah Media.

Nigro, F. A., & Llyod, G. N. (2012). Administrasi Publik Modern. Yogyakarta: Palmall.

Pohan, C. A. (2016). Manajemen Perpajakan Strategi Perencanaan Pajak dan Bisnis Edisi Revisi. Jakarta: PT. Gramedia Jakarta.

Pohan, C. A. (Jakarta). Pembahasan Komperhensif Pengantar Perpajakan Teori dan Kasus. 2014: Mitra Wacana Media.

Prasetyo, B., & Jannah, L. M. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Putra, W. E. (2016). Modul Ajar Pengantar Perpajakan. Jambi: Salim Media Indonesia.

Rahayu, S. K. (2013). Perpajakan Indonesia: Konsep dan Aspek Formal.Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rahayu, S. K. (2017). Perpajakan Konsep dan Aspek Formal. Bandung.Bandung: Rekayasa Sains.

Resmi, S. (2014). Perpajakan Teori dan Kasus (Edisi 8 ed.). Jakarta: Salemba Empat.

Resmi, S. (2019). Perpajakan Teori dan Kasus Edisi 1. Jakarta: Salemba Empat.

Silalahi, U. (2015). Metode penelitian sosil kuantitatif. Bandung: Refika Aditama.

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT. Fajar Interpratama Mandiri.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Method). Bandung: Alfabeta.

Syafri, H. W. (2012). Studi Tentang Administrasi Publik. Jakarta: Erlangga.

Waluyo. (2011). Perpajakan Indonesia Edisi 10 Buku 1. Jakarta: Salemba Empat.

Waluyo. (2017). Perpajakan Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.

JURNAL

Aglista Ramadhanty, Z. (2020). PENGARUH PEMAHAMAN TENTANG PERPAJAKAN, KUALITAS PELAYANAN FISKUS SISTEM TRANSPARANSI PERPAJAKAN, KESADARAN WAJIB PAJAK, DAN SANKSI PERPAJAKAN TERHADAP KEPATUHAN WAJIB

PAJAK ORANG PRIBADI. Diponegoro Journal of Accounting, Volume 9, Nomor 4.

Ardiansyah, Y. (2022). Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Self Assesment System, Dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Kasus Pada Wajib Pajak Orang Pribadi Di Kpp Pratama Bojonagara). Indonesian Accounting Research Journal.

Bojuwon, M. W. (2022). TAXPAYER'S EDUCATION AND SELF ASSESSMENT SYSTEM IN NIGERIA. Fuoye Journal of Management, Innovation and Enterpreneurship, ISSN : 2814-2578. Vol. 1. No. 1, June.

Lubis, R. H. (2017). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, DAN SANKSI PERPAJAKAN TERHADAP KEPATUHAN WAJIB PAJAK DI KPP

PRATAMA MEDAN BELAWAN. Jurnal Konsep Bisnis dan Manajemen, Vol. 4 No.1.

Nurlaela, L. (2018). PENGARUH SELF ASSESSMENT SYSTEM DAN SANKSI PERPAJAKAN TERHADAP KEPATUHAN WAJIB PAJAK

PADA KPP PRATAMA GARUT. Jurnal Wahana Akuntansi, Volume 03, No. 01.

Pebrina, R., & Hidayatulloh, A. (2020). PENGARUH PENERAPAN E-SPT, PEMAHAMAN PERATURAN PERPAJAKAN, SANKSI PERPAJAKAN, DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP

KEPATUHAN WAJIB PAJAK. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, Vol. 17, No.1.

Rahayu, H. S., & Sofianty, D. (2021). Pengaruh Pemahaman Peraturan Perpajakan dan Sanksi Perpajakan terhadap Kepatuhan Pelaporan Surat Pemberitahuan Wajib Pajak Orang Pribadi. Prosiding Akuntansi, Volume 7, No. 1.

Ramadhanty, A., & Zulaikha. (Diponegoro Journal of Accounting). PENGARUH PEMAHAMAN TENTANG PERPAJAKAN, KUALITAS PELAYANAN FISKUS, SISTEM TRANSPARANSI PERPAJAKAN, KESADARAN WAJIB PAJAK, DAN SANKSI PERPAJAKAN TERHADAP KEPATUHAN WAJIB PAJAK ORANG PRIBADI. 2020, Volume 9, Nomor 4.

Syafira , E. Z., & Nasution, R. (2021). PENGARUH SANKSI PERPAJAKAN DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPATUHAN WAJIB PAJAK. Jurnal Akuntansi, Volume 12, No. 1.




DOI: https://doi.org/10.31334/jiap.v4i3.3847

DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/jiap.v4i3.3847.g1929

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmu Administrasi Publik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.