Analisis Pengawasan Retribusi Pelayanan Parkir Tepi Jalan Umum Dalam Rangka Meningkatkan Penerimaan Pajak Parkir Di Kelapa Gading

Susana Amelia Kamba, Mira Permatasari

Abstract


The receipt of the parking levy in 2022-2023 cannot meet the target that has been set. The highest achievement is only 58.69%. Research this aims to determine the results of the analysis of the supervision of public roadside parking levy services in order to increase parking tax revenue in kelapa gading in 2022/2023. This study is a descriptive qualitative research. Data collection techniques are interviews, observation and documentation. Interviews were conducted with the head of billing Unit, Head of Service Unit UPPPD Kelapa Gading District, Academic lecturers and taxpayers. The results showed that there are barriers that occur is limited tax officials and taxpayers who still do not understand the use of technology and its efforts, namely  conducting  socialization  activities  and improving services, using other social media.

Full Text:

PDF

References


BUKU

Creswell, J. W. (2009). Research Design : Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 3rd Ed. California : Sage Publications.

Halim, A., & Dara, A. (2021). Perpajakan. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Malawat, S. H. (2022). Pengantar Administrasi Publik. Banjarmasin: Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al-Banjary Banjarmasin.

Mirnasari, T. (2023). Buku Ajar Perpajakan. Purbalingga: Eureka Media Aksara.

Panjaitan, D. T. M. R., & Pardede, P. D. K. (2021). Administrasi Publik. Purbalingga: Eureka Media Aksara.

Pasolong, H. (2014). Teori Administrasi Publik. Bandung: Alfabeta.

Pohan, C. A. (2017). Pembahasan Komperhensif Perpajakan Indonesia Teori dan Kasus. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Resmi, S. (2017). Perpajakan : Teori dan Kasus. Jakarta: Salemba Empat. Siagian, S. P. (2016). Filsafat Administrasi. Ed. 9. Jakarta: Bumi Aksara.

ARTIKEL

Anggara, H. D., Kismartini, K., & Dwimawanti, I. H. (2022). Analisis kualitas pelayanan parkir tepi jalan umum di Kota Pekalongan. PERSPEKTIF, 11(2), 625-631.

Bafadal, N. K. (2015). Telaah Kritis Pemungutan Retribusi Parkir Umum di Kota Malang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 4(2).

Hawati, T. M., Oktaviani, R., & Falatehan, A. F. (2017). Strategi Optimalisasi Penerimaan Retribusi Pelayanan Parkir Tepi Jalan Umum Kota Tangerang Selatan. Jurnal Penelitian Transportasi Darat, 19(1), 49-70.

Herliana, A. (2014). Analisa dan Perancangan Sistem Informasi Administrasi Data Pribadi dan Nilai Mahasiswa di Perguruan Tinggi : Studi Kasus Universita Kebangsaan Bandung. Jurnal Informatika., 1(2), 82-92.

Kapioru, H. E. (2014). Implementasi Peraturan Daerah Kota Kupang Nomor 15 Tahun 2011 tentang Retribusi Pelayanan Parkir di Tepi Jalan Umum. Nominal Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen, 3(1), 101-119.

Putra, I. R. (2018). Implementasi Kebijakan Retribusi Pelayanan Parkir Tepi Jalan Umum Di Bangkinang Kota. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 5(1), 1-13.

Rahmah, S., & Manar, D. G. (2016). Evaluasi Terhadap Pengelolaan Parkir Tepi Jalan Umum Di kawasan Simpang Lima Kota Semarang. Journal of Politic and Government Studies, 5(4), 231-240.

Rambe, I. F., Ginting, B., Nasution, M., & Sikumbang, J. (2018). Analisis Pelaksanaan Pemungutan Retribusi Tempat Khusus Parkir. USU Law Journal, 6(2), 44 - 57.

Saputra, P. P., & Safitri, R. (2020). Implementasi kebijakan retribusi parkir di tepi jalan umum kota pangkalpinang. JSHP: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 4(2), 113-119.

Triratnawati, T., Sari, S. N., & Paramita, M. H. (2022). Tinjauan pemungutan retribusi parkir di tepi jalan umum kota Makassar. Income Journal., 1(2), 59-62.

Wulandari, S. (2015). Pengelolaan Parkir Tepi Jalan Oleh UPTD Pengelola Parkir. eJournal Administrasi Negara, 3(1), 35-46.

PENULISAN ILMIAH

Harahap, I. (2021). Impelemtasi Kebijkan Retribusi Parkir Tepi Jalan Umum Kota Pekanbaru.

Skripsi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.

Nyampai, I. R. A. (2021). Optimalisasi Pemungutan Retribusi Pelayanan Parkir Di Tepi Jalan Umum Kota Palangka Raya, Provinsi Kalimantan Tengah. Disertasi. IPDN Jatinangor.

Prasetyo, P. H. (2008). Analisis Penerimaan Retribusi Parkir Terhadap Pendapatan Asli Daerah : Studi Kasus pada Pemerintah Kota Yogyakarta 2003 – 2006. Skripsi. Universitas Sanata Dharma.

Putra, D. M. (2021). Optimalisasi Sistem Pemungutan Retribusi Pelayanan Parkir Di Tepi Jalan Umum Di Kota Batam. Disertasi. IPDN Jatinangor.

Sihombing, O. E. C. (2018). Pengawasan Pemungutan Pajak Parkir untuk Meningkatkan Penerimaan Daerah di Kota Medan. Skripsi. Universitas Sumatera Utara.

Sulistiyaningsih, H. (2008). Analisis Retribusi Parkir di Tepi Jalan Umum Sebelum dan Sesudah Perda No. 19 Tahun 2002 Kota Daerah Istimewa Yogyakarta. Skripsi. Universitas Negri Islam Syarif Hidayatullah Jakarta.

Yuniza, E. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan Retribusi Pelayanan Parkir Tepi Jalan Umum di Kota Bandar Lampung. Disertasi. Tesis. Universitas Lampung.




DOI: https://doi.org/10.31334/jiap.v4i6.4411

DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/jiap.v4i6.4411.g2228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmu Administrasi Publik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.