Strategi Promosi Pemasaran Wisata Kolam Renang Desa Walando guna Meningkatkan Potensi Desa Wisata (PkM pada Bumdes Desa Walando Buton Tengah)
DOI:
https://doi.org/10.31334/jks.v6i2.3589Keywords:
Strategi, Promosi Pemasaran, , Potensi Desa WisataAbstract
Desa Walando, Kecamatan Gu, Kabupaten Buton Tengah merupakan salah satu desa yang berupaya untuk mengembangkan potensinya sehingga ada pemasukan bagi pemerintah desa melalui BUMDes. Potensi Desa Walando yang dikembangkan adalah berupa wisata kolam renang. Banyaknya usaha bisnis yang dilakukan oleh BUMDes Desa Walando maka diperlukan strategi pemasaran untuk menarik para wisatawan untuk mau berkunjung ke wisata kolam renang desa Walando. Tujuan pendampingan ini adalah agar Masyarakat desa Walando khususnya pengurus BUMDes desa Walando lebih memahami strategi promosi pemasaran wisata. Kegiatan PKM dilakukan melalui metode pelatihan dan juga pendampingan yang diikuti oleh para pengelola wisata, pengurus BUMdes dan perangkat Desa Walando. Hasil yang diperoleh dari kegiatan pendampingan ini adalah bertambahnya tingkat pengetahuan dan pemahaman pengurus BUMDes dan masyarakat tentang strategi promosi pemasaran wisata kolam renang dalam meningkatkan potensi daerahReferences
Aji, P. M., Nadhila, V., & Sanny, L. (2020). Effect of social media marketing on instagram towards purchase intention: Evidence from Indonesia’s ready-todrink tea industry. International Journal of Data and Network Science, 4(2), 91–104. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2020.3.002
Assauri, S. 2017. Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Bastomi, M., Suprianto, A., Ansori, M., Alghifari, M. F., Afiyah, F. N., Zahro, F. F., Priyanti, M. P., Rahmawati, N. N., Umah, S. N., Hawa, Z. B. P., & Prasetya, A. R. I. 2022. Pengembangan Usaha Kecil Bubuk Jahe Dan Kunyit Melalui Peningkatan Strategi Pemasaran. As-Sidanah : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 71–78. https://doi.org/10.35316/assidanah.v4i1.71-78
Dewi Diah Fakhriyyah, Daimatul Munawaroh, Diah Utami, Dita Putri, Fadhila Khoirun Nisa’, Fadhila Nur Khaliza, Fandi Ahmad, Farradina, Ferlika, Jacky Jaffan, Muhammad Maimun, Muhammad Mudzakkir. 2022. Strategi Promosi Digital Marketing Wisata Rafting Guna Meningkatkan Potensi Desa Wisata. Pena Dimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat. e-issn: xxx-xxx Volume: 1 Nomor: 1 Edisi Oktober 2022 Halaman: 10-14
Dwi Sukma Donoriyanto. 2023. Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Online Store pada Pelaku UMKM di Kota X. Jurnal Abdimas Peradaban. 4(1):42-50. DOI:10.54783/ap.v4i1.22
Elysa Octadina, Irma Aulia Saputri, Jusman, Reski Permana, Syafrizal, Wina Sapriyanti. 2022. Sosialisasi Kepada Masyarakat: Penerapan Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Pendapatan pada Wisata Bukit Condong. AJAD Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol. 2 No. 2 Oktober 2022, pp. 169-176.
Etty Widawati, Syamsul Arifin, Affrilian Andi Pranata, Ainun Haqiqi Sri Mustika. 2023. Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pengembangan Objek Wisata Dan Optimalisasi Pemanfaatan Media Sosial Dalam Promosi Wisata Sontoh Laut Surabaya. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat Volume 2, No.5 Juni (2023) ISSN 2828-6634 (media online) Hal 423-428. https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma
Janri. D Manafe, Tuty Setyorini, Yermias A. Alang. 2016. Pemasaran Pariwisata Melalui Strategi Promosi Objek Wisata Alam, Seni Dan Budaya (Studi Kasus di Pulau Rote NTT). Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam. Vol. 4 No. 1.
Laksana, M. F. 2019. Praktis Memahami Manajemen Pemasaran. Sukabumi: CV Al Fath Zumar.
Lisa Adhrianti, Fathiyyah Janah, Puspa Muslimah Amalia. 2023. Pemanfaatan Media Sosial Bagi Promosi Pariwisata Desa Panca Mukti melalui Strategy Destination Branding. ARTINARA, Vol. 02 No. 02, Juni 2023, 73-84.
Ranti Eka Putri. 2023. Sosialisasi Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi Produk UMKM Desa Suka Damai. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) 4(3):667-675. DOI:10.37339/jurpikat.v4i3.1550
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Please find the rights and licenses in Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1.License
The commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution--ShareAlike 4.0 International License.
2.Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3.User Rights
Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat on distributing works in the journal and other media of publications.
4.Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat will only communicate with the corresponding author.
5.Miscellaneous
Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
 
						




