Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu dalam Peningkatan Jumlah Nasabah Tabungan E’BATARAPOS pada Bank Tabungan Negara (BTN) Kantor Cabang Cibinong

Putri Jayanti, Anita Maulina

Abstract


The purpose of this study is to find out how the marketing communication strategy of Bank Tabungan Negara Cibinong Branch Office in increasing the number of e’BATARAPOS customers. The study method used is qualitative. Data collection techniques in this study are interviews, documentation and observation. The results of this study show that Bank Tabungan Negara Cibinong Branch Office has not implemented a marketing communication strategy optimally due to several obstacles including there are no employees who hold the position of Branch Service & Alliance Sales (BSAS), Inadequate Information Technology System and the conditions of the covid 19 pandemic. This is evidenced by the decline in the number of e’BATARAPOS customers in 2020. Bank Tabungan Negara Cibinong Branch Office must immediately fill the vacancy in the BSAS position, improve the information technology system and maximize social media or other digital platforms so that information and promotions of e’BATARAPOS savings are remain conveyed to the public.


Keywords


Strategy; Integrated marketing; Communications; Number of customers;

Full Text:

PDF

References


Adi Zulkipli. (n.d.). Strategi Komunikasi Pemasaran BRI Cabang Pangeran Samudera Banjarmasin Untuk Memperoleh Nasabah. 2020.

Cangara Hafied. (2020). Perencanaan & Strategi Komunikasi. In Rajawali Pers.

Dea Trixie. (2013). Strategi Komunikasi Pemasaran Bank Mestika Dharma Cabang Pekanbaru Dalam Menarik Minat Calon Nasabah.

Djam‟an, S., & Aan, K. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Helaluddin, H. W. (2014). Hakikat Pendidikan Karakter. Antimicrobial Agents and Chemotherapy, 58(12).

Ismail Nawawi. (2009). Public Policy: Analisis. Strategi Advokasi Teori Dan Praktik. In

Karinov. (2020). Studi Kelayakan Bisnis: Tujuan dan Manfaatnya. Karinov.Co.Id.

Kasmir, 2013. (2013). Bab II Landasan Teori. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Kennedy, J. E., & Soemanagara, R. D. (2006). Marketing Communication: Taktik dan Strategi. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer.

Klee, M. (2018). Ibid. In True False. https://doi.org/10.2307/j.ctt207g8bt.22

Kotler, P. & Armstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran, Edisi 12, Jilid 1. In

Kotler, P. (2004). Dasar - Dasar Pemasaran. In Manajemen Pemasaran.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2012). Manajemen Pemasaran (Prinsip-prinsip manajemen pemasaran). In Edisi Millenium, Jilid 1 (Vol. 1, Issue 2).

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen pemasaran Jilid 1. In Jakarta.

Kotler, Phillip.; Keller, K. (2009). Marketing Management. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Lengkey, L. M. E., Kawengian, D., & Marentek, E. (2014). Peranan Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan Minat Pengguna Iklan di Harian Komentar Manado. Acta Diurna, II(3).

Lexy J, M. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Remaja Rosda Karya.

Lexy, J. (2010). Moleong. Metodologi Penelitian Kualitatif.

Lutfiana, N. (2015). Analisis Tingkat Kesehatan Bank Dengan Menggunakan

Machfoedz, M. (2010). Komunikasi pemasaran modern. Yogyakarta: Cakra Ilmu, 0274. Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif, cet. In XI. Bandung: PT Remaja Manajemen Pemasaran (Vol. 7).

Metode Risk-Based Bank Rating (RBBR) (Studi pada Bank Umum Swasta Nasional Devisa dalam Pengawasan Tahun 2011-2013). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 22(1).

Morissan. (2015). Periklanan: Komunikasi Pemasaran Terpadu. In Jakarta: Prenada Media Group.

Nova Prasetyawati. (2015). Analisis Strategi pemasaran dalam meningkatkan Jumlah Nasabah pada Pembiayaan Murabahah di Bank BNI Syariah Cabang Pembantu Ungaran. In Metrologia (Vol. 53, Issue 5).

Nuriyah, S. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Mengembangkan Produk Tabungan Lembaga Peduli Siswa di BMT UGT Sidogiri Capem Pagendingan.

Pimchanok Yosvijit, W. N. (2021). Digital Salak through Mobile Banking Customer of Government Savings Bank Sector 5 : Testing the Role of Technology Acceptancce as a Mediator Variable. Asian Administration and Management Variable, 4 No.2.

Priansa, D. J. (2017). Komunikasi pemasaran terpadu pada era media sosial

Donni Juni Priansa, S.Pd., S.E., M.M., QWP. In Bandung: Pustaka Setia. Putra Media Nusantara. Rosdakarya.

Rose Jemutai, C. (2016). Integrated Marketing Communication and Performance of Kenya Post and Savings Bank. Social Sciences, 5(3). https://doi.org/10.11648/j.ss.20160503.11

Silalahi, U. (2014). Metode Dan Metodologi Penelitian. Bina Budhaya Bandung.

Sugiono. (2012). Metode Penelitian Kualitatif R&D. In Jurnal Biology Science & Education.

Sugiyono. (2006). Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Alfabeta : Bandung, 2006, hal. 3. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Susilo, D. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Produk Deposito Online Bank Sinarmas Kantor Cabang Surabaya. PRecious: Public Relations Journal.

Tanzeh, A. (2011). Metodologi Penelitian Praktis. Teras, Yogyakarta. William, S. J. (2021). Pemasaran menurut para ahli. In ilmu Ekonomi ID.




DOI: https://doi.org/10.31334/abiwara.v5i1.4128

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Abiwara : Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats

_____________________________________________

Abiwara : Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis

E - ISSN 2686-1577

Terbit setiap Maret dan September

Penerbit : Program Studi Administrasi Bisnis Program Vokasi Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI Jl. Mardani raya No. 73 Johar Baru, Jakarta Pusat  » Tel / fax : (021) 422 8868

Email : [email protected]

Website: http://ojs.stiami.ac.id/index.php/ABIWARA