Evaluasi Penerapan Sistem Digitalisasi Pemungutan Pajak Reklame Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah Kota Bekasi Tahun 2024
Abstract
Bekasi City as an autonomous region in West Java Province has great potential in Regional Original Revenue (PAD), one of which is through billboard tax collection. Billboards are media that convey information to the wider community and are installed along roads that contain messages or information. Prior to the implementation of the digitalization system, billboard tax revenue in Bekasi City experienced inconsistencies between target and realization. For this reason, since 2022, the Bekasi City Government began implementing a digital system in billboard tax collection. This study aims to evaluate the implementation of a digitalized billboard tax collection system in increasing Regional Original Revenue (PAD) in Bekasi City in 2024. This research uses William N. Dunn's evaluation theory with the dimensions of effectiveness, efficiency, adequacy, equity, responsiveness, and accuracy. This research method uses descriptive qualitative. The results showed that after the implementation of the digitalization system, the effectiveness of billboard tax collection was quite effective, with a realization achievement of 98.95% in 2024, where the tax target and realization also increased. Obstacles found include low understanding and awareness of taxpayers, lack of literacy, and lack of socialization of the system. Efforts made to overcome these obstacles are continuous education, simplifying procedures, and increasing supervision and technical services.
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Buku :
Firdausy, C. M. (2017). Kebijakan dan strategi peningkatan Pendapatan Asli Daerah dalam pembangunan nasional. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Harjo, D. (2019). Perpajakan Indonesia Edisi Kedua. Jakarta :Mitra Wacana Media.
Harjo, D. (2022). Bijak Menerapkan Manajemen Perpajakan. Jambi : Deepublish.
Harjo, D et. all (2023). Buku Ajar Pemotongan dan Pemungutan Pajak Penghasilan, Bandung : Widina Bhakti Persada
Moleong, L.J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rosdakarya.
Mardiasmo. (2019). Perpajakan Edisi 2019. ANDI.
Meutia, I. F. (2017). Analisis Kebijakan Publik. In Analisis Kebijakan Publik.
Wirawan. (2016). Evaluasi kinerja sumber daya manusia: Teori, aplikasi, dan penelitian. Jakarta: Salemba Empat
Rochmat, S. (2017). Asas dan dasar perpajakan. Refika
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&B. Bandung: Alfabeta
Siahaan, M. P. (2017). Pajak daerah dan retribusi daerah. PT Raja Grafindo Persada
Silalahi, Ulbert. (2013). Studi Tentang Ilmu Administrasi. Bandung : Sinar Baru Algesindo
Jurnal :
Apriyani, H., & Harjo, D. (2024). Pengaruh Insentif Pajak Dan Digitalisasi Pajak Terhadap Penerimaan Pajak Penghasilan Badan Di KPP Pratama Jakarta Pasar Rebo. Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 4(1), 85–
Azis, N. F., Susanto, H., & Yulia, I. A. (2024). Pengaruh Pajak Hotel , Pajak Restoran , Pajak Hiburan , dan Pajak Reklame terhadap Pendapatan Asli Daerah Kota Bogor. Jurnal EMT KITA Vol. 8.
Ajeng Maloka, P., Abdillah, & Irawan, A. (2024). Pengaruh Efektivitas Pajak Reklame terhadap Penerimaan Pajak Daerah di Kota Jakarta Barat. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 8(No. 1), 359–369.
Darliant, Mariza Putri dan Dwikora Harjo (2021). Analisis Implementasi Kebijakan Pajak Hiburan Dalam Upaya Meningkatkan Pajak DaerahPada Masa Pandemi Covid 19 Di Kota Bekasi. Jurnal Ilmu Administrasi Publik. Vol. 2 (1) p.1-9.
Fatmelia, H. R. (2023). Analysis of the Modernization of the Tax Administration System in the Context of Optimizing Advertisement Taxes in the District Tax Collection Service Unit. Gambir 2021-2022. Novatio : Journal of Management Technology and Innovation, 1(1), 52– 67.
Kumala, R. (2019). Analisis Efektifitas Pajak Reklame Dalam Meningkatkan Penerimaan Pajak Daerah Di Kota Bekasi. Jurnal Reformasi Administrasi : Jurnal Ilmiah Untuk Mewujudkan Masyarakat Madani, 6(1), 38–41.
Kharizma, Y. A. (2025). Peran Pajak Reklame dalam Mendukung Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Blitar. Jurnal Riset Mahasiswa Ekonomi ( RITMIK ) 7(1), 37–46.
Latofah, N., & Harjo, D. (2020). Analisis Tax Awareness Dalam Upaya Meningkatkan Kepatuhan Wajib Pajak Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Bekasi Barat. Jurnal Pajak Vokasi (JUPASI), 2(1), 52–62.
Saepudin, U., & Ambarwati. (2022). Analisis Efektivitas Penerimaan Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kota Tangerang Selatan Tahun 2019-2021. Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 2(6), 666–668.
Tamara, A., Sabijono, H., & Mintalangi, S. S. . (2022). Evaluasi Penerapan Sistem dan Prosedur Pemungutan Pajak Reklame pada Badan Pendapatan Daerah Kota Manado. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum (Ekonomi, Sosial, Budaya, Dan Hukum), 5(2), 693–700.
Peraturan :
Undang-Undang Nomor 16 tahun 2009 tentang perubahan keempat atas Undang-Undang Nomor 6 Tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata cara Perpajakan
Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2009 tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah
Undang Undang Nomor 36 Tahun 2008 tentang Pajak Penghasilan
Peraturan Daerah Kota Bekasi Nomor 11 Tahun 2017 tentang perubahan Kedua Atas Peraturan Daerah Kota Bekasi Nomor 14 Tahun 2012 Tentang Pajak Reklame.
DOI: https://doi.org/10.31334/jambis.v5i2.4967
DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/jambis.v5i2.4967.g2571
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 JAMBIS : Jurnal Administrasi Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JAMBIS : Jurnal Administrasi Bisnis
ISSN 2775-2615 (Media Online)
Email : [email protected]
Website: http://ojs.stiami.ac.id/index.php/JUMABI/index
INDEKS BY:
|