Mengelola Kinerja Bisnis Yang Dipengaruhi Oleh Orientasi Pasar Dan Inovasi Bisnis

Iwan Kurniawan, Taufik Taufik

Abstract


The aim of this research is to determine and analyze the impact of market orientation and innovation on the business performance of small and medium-sized enterprises (SMEs). The object of this research was small and medium-sized enterprises (SMEs). Research based on descriptive quantitative methods, through survey methods using closed questionnaire instruments. The sampling technique was purposive non-probability sampling involving the participation of 35 respondents. The analysis used to measure the influence of the dependent variable on the independent variable includes: Validity Test, Reliability test, Data Normality test, Correlation test, Determination Coefficient, Regression test, T test and F test. The results of this research can be seen that market orientation and business innovation, both partially and simultaneously have a significant positive effect on business performance. The findings of this research can attract the attention of business people to continue to strive and improve market orientation and innovation in an effort to achieve and improve business performance. The obtained results strengthen a reliable basis for the development of market orientation and innovative business due to the created business performance.

Keywords


Business Performance, Business Innovation, Market Orientation, Business Competition

Full Text:

PDF

References


Alwi, T., & Handayani, E. (2018). Keunggulan bersaing ukm yang dipengaruhi oleh Orientasi Pasar dan inovasi produk. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 20(3), 193-202

Cho, Y. H., & Lee, J. H. (2018). Entrepreneurial orientation, entrepreneurial education and performance. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(2), 124-134.

Darmawan, D., Sari, P. N. L., Jamil, S. A., & Mardikaningsih, R. (2023). Penerapan Manajemen Strategi: Kontribusi Orientasi Pasar Dan Orientasi Teknologi Terhadap Kinerja Bisnis UMKM. Journal of Management and Economics Research, 1(2), 64-70.

Dewi, R. U. (2022). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Dan Penggunaan Teknologi Informasi Terhadap Kinerja Bisnis Melalui Keunggulan Kompetitif Pada Pedagang Pakaian Di Pasar Kliwon Kabupaten Kudus. Jurnal Studi Manajemen Bisnis, 2(2), 54-72.

Hadi, S., & Purwati, A. A. (2020). Modal sosial dan inovasi terhadap kinerja bisnis UMKM. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 4(1), 255-262.

Hamel, C., & Wijaya, A. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar terhadap Kinerja Usaha UKM Di Jakarta Barat. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 2(4), 863-872.

Huda, I. U., Karsudjono, A., & Maharani, P. N. (2020). Pengaruh orientasi kewirausahaan dan inovasi produk terhadap kinerja usaha kecil menengah dengan variabel intervening keunggulan bersaing (studi pada UKM Di Banjarmasin). Jurnal Mitra Manajemen, 4(3), 392-407.

Larashati, M. D. N., & Hariyati, H. (2021). Pengaruh Strategi Inovasi Terhadap Kinerja Bisnis Dengan Literasi Keuangan Sebagai Variabel Intervening Pada UKM Tas dan Koper Tanggulangin Sidoarjo. Jurnal Akuntansi AKUNESA, 10(1), 68-80.

Maisaroh, S., Hilal, S., & Hanif, H. (2022). Pengaruh Orientasi Pasar dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Bisnis UMKM di Provinsi Lampung dengan Halal Supply Chain Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3), 3442-3458.

Ramadhani, F., Kusumah, A., & Hardilawati, W. L. (2022). Pengaruh Inovasi Produk, Orientasi Pasar Dan Marketing Digital Terhadap Kinerja Pemasaran UMKM Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Pekanbaru. ECOUNTBIS: Economics, Accounting and Business Journal, 2(2), 344-354.

Rizan, J., & Utama, L. (2020). Pengaruh Keterampilan Kewirausahaan, Orientasi Pasar dan Orientasi Penjualan terhadap Kinerja Usaha UMKM. Jurnal Manajerial dan kewirausahaan, 2(4), 961-968.

Sondra, T. C., & Widjaja, O. H. (2021). Pengaruh Orientasi Pasar, orientasi kewirausahaan dan inovasi terhadap kinerja usaha UKM bidang konveksi di Jakarta Barat. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 3(2), 500-508.

Syafruddin, S., Asdar, M., Parawansa, D. A. S., & Nohong, M. (2021). Pengaruh Orientasi Pasar dan Orientasi Teknologi Terhadap Kinerja Usaha UKM. Celebes Equilibrum Journal, 2(1), 1-9.

Taufik, M. M. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar terhadap kinerja perusahaan UKM dimediasi keunggulan bersaing (studi pada UKM di smesco Indonesia). Jurnal Ekonomika Dan Manajemen, 9(1), 25-38.

Udriyah, U., Tham, J., & Azam, S. J. M. S. L. (2019). The effects of market orientation and innovation on competitive advantage and business performance of textile SMEs. Management Science Letters, 9(9), 1419-1428.

Zaini, A. C., & Handoyo, S. E. (2021). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Dan Kompetensi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 3(1), 72-81.




DOI: https://doi.org/10.31334/abiwara.v5i2.3989

DOI (PDF): https://doi.org/10.31334/abiwara.v5i2.3989.g1983

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Abiwara : Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats

_____________________________________________

Abiwara : Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis

E - ISSN 2686-1577

Terbit setiap Maret dan September

Penerbit : Program Studi Administrasi Bisnis Program Vokasi Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI Jl. Mardani raya No. 73 Johar Baru, Jakarta Pusat  » Tel / fax : (021) 422 8868

Email : [email protected]

Website: http://ojs.stiami.ac.id/index.php/ABIWARA